<<BACK | GESBUK?

9.10.03

Khamis, 9 Oktober 03 - Sebulan! Hmm... Nak buat macam mana... Dah ketentuanNya.

Balik dari kerja, gua capai gitar yang tersandar kat tepi dinding... pelan pelan gua capai buku chord. Belek lebih kurang... ada satu lagu yang gua cari. Jumpa! Sambil meletakkan jari jari di tempat yang sepatutnya, gua terus petik tali gitar. Serta merta bilik usang itu berkumandang nyanyian yang tak berapa lunak, tapi pilu...






Bila
debunga cinta

Gugur layu terkulai

Sepi menyelubungi

Hatiku yang kini melara

Pudar bersama masa

Cinta semusim kita

Yang tak bisa

Bertaut kembali

Telah
aku menduga

Tiada indah mewangi

Hanya bersanding dikau

Berpura cinta dan berbudi

Bukan membalas cinta

Yang lahir dari hati

Mu yang suci

Cinta yang abadi


Oh
tak ku menduga mengapa

Bisa terjadi sebegini

Ku fikir selama-lamanya

Ini cinta kita hati ke hati

Dimana janjimu katamu

Akulah milikmu abadi

Oh tak mungkin ini hanyalah

Semata-mata sandiwara


Jika
itu kehendakmu

Mungkin nanti

Satu waktu

Kau kan kesal

Hingga ke hayatmu



Kusangkakan
panas berpanjangan

Rupanya gerimis, rupanya gerimis mengundang

Dalam tak sedar ku kebasahan


Pernah
juga kau pinta perpisahan

Aku sangkakan itu hanyalah gurauan

Nyata kau serius dalam senyuman


Bukan
sekejap denganmu

Bukan mainan hasratku

Engkau pun tahu niatku

Tulus dan suci

Senang benar kau ucapkan

Kau anggap itu suratan

Sikit pun riak wajahmu

Tiada terkilan


Hanya
aku separuh nyawa

Menahan sebak di dada

Sedangkan kau bersahaja

Berlalu tanpa kata


Terasa diri amat terhina kau lakukan

Terasa diri amat terhina kau lakukan


Sia-sia
kukorban selama ini

Jika kasihku, jika hatiku

Kau guris oh oh oh...

Dalam tak sedar ku menangis...




Perlahan lahan kelopak mata bergenang. Ntah bila tak perasan... ada air bawah dagu mengalir jatuh menitik atas riba. Dah banyak rupanya... kain sapu tangan pun dah basah. Memang tak perasan...

Cuti itu tak bermakna. Hanya meninggalkan kesan goresan yang tak mungkin dilupakan sampai bila bila...