<<BACK | GESBUK?

28.7.03

Isnin, 28 Julai 03 - Semalam gua tak online. So, terpaksa tulis yesterday's event today. Hari dan tarikh yang tertera tu sebenarnya lebih tepat sebagai tarikh gua menulis, bukan tarikh sesuatu kejadian berlaku. Anyway, most of the blog been written on the same day with the event took place. Why? Pasal Ahad gua cuti. PC kat umah ada, tapi internetnya yang takde. So, selalunya Sunday's event gua tulis pada hari Isnin. Sabtu takde masalah sangat, gua keje halfday, so sempat lah bukak PC sekejap. Ambik masa sejam dua cukuplah... Selebihnya sambung balik Isnin.

Pok Joe
Mengapa Pok Joe? Kenapa tak Pak Joe? Kalau Pakdi boleh... Pak Lah [TPM] pun boleh... Sedap apa panggilan 'Pak'. Rasa macam dah tua juga, heh! Tapi kalau sebelah Kelantan, semua 'pak' akan jadi 'pok'. Bagi orang Kelantan, panggilan Pok Lah, Pok Mat, Pok Di [contoh jer...] adalah biasa. Bagaimana pulak kalau panggilan di Kelantan ditukar kepada panggilan standard [e.g KL]? Pok Joe jadi Pak Joe... Heheheh! Kelakar gak. [Jangan marah Joe!!!]
[Medicine - Rimba Cinta]

Petang semalam gua hantar Joe balik Melaka. Hantar kat Pudu jer. Ery ada sekali. Joe janji jumpa ngan member sekolej nya pukul 3 petang. Kitorang sampai pudu pukul 4 petang. Hampeh! Ingatkan dapat jugak naik bas pukul 4 atau 4.30 petang. Rupa rupanya tiket dah habis. Nasib baik dapat beli tiket pukul 8 malam, itu pun tiket syarikat bas lain, bukan Transnasional. Sementara menunggu jam 8 malam, kitorang [gua, Ery, Joe dan Gudik - member Joe] jalan jalan area CM dulu. Usha usha apa yang patut [baca:usha awek...], huh! Penat berjalan, kitorang lepak kat kerusi batu depan Kolej University FTMS De-Monfort berhadapan lorong pejalan kaki kat CM tuh. Seronok tengok geng geng buskerz buat show. Ramai gak orang melepak kat situ. Hari minggu biasalah... Dalam 4 orang yang basking kat CM tu, ada sorang mamat namanya Jimmy... Gua tak pasti nama betul ker tak, tapi kat gitar dia ada tulis nama tuh. Memang nama dia kot?!! Dia selalu buat show sorang sorang. Suaranya best, main gitar pun best, lagu lagu dia pun best. Pendek kata, semua best best lah. Permainan dia berjaya menarik perhatian orang ramai. Ada gaya tersendiri... melawak sorang sorang. Tapi, bila gua dengar, gua tergelak jugak, heh! Lagu yang diubahsuai daripada Ulik Mayang betul betul menggelikan hati ramai penonton.

"...Umbuk, Mayang Diumbuk
Umbuk Puteri Dengan
Lesung Penumbuk..." Hahaha!

Habis beberapa lagu, dia datang kat orang ramai sambil tadah begnya. Ramai gak yang hulur, termasuk gua ngan member member sekali. Lepas tu sambung nyanyi balik. Terbang singgit! Tapi tak kisahlah, pasal gua dah terhibur dengan show dia. Cuma... selama menyaksikan show Jimmy tu, tiba tiba timbul banyak pertanyaan pasal diorang. Tinggal kat mana? Keje apa? Hisap dadah ker? Kenapa carik makan macam tu? Berapa sangat lah yang diorang dapat? Boleh hidup ker? Kenapa tak carik keje lain? Bila dipikir pikirkan, memang tak masuk akal. Tapi cuba kira, berapa lama diorang buat show satu hari? Berapa ramai yang tengok persembahan tu? Berapa ramai yang hulur? Berapa ringgit sorang yang kasi? Berapa banyak modal dikeluarkan? Dok umah sewa ke tak? Kalau tak... jimat duit sewa!

Bayangkan, basking dari kul 2 petang sampai 7 petang. So, 5 jam! Setiap satu jam hulur beg kat orang ramai. Katakan setiap jam bilangan penonton 30 orang [Sebenarnya lebih!] Sorang hulur RM1, dapat lah RM30 untuk sejam. Sehari dapat RM150. Sebulan? Kire sendirik!!! Wahhh... Lumayan tuh. Patut pun dressing diorang pun kemas... Tak heran la kalau mampu pakai handset. Ada sorang tuh siap pakai kasut Legend baru berkilat lagi, cis! Tercabar gua...

Wallet
Lebih kurang pukul 1 tengah hari, sebelom gua hantar Joe ke Pudu, gua sempat jap singgah kat satu kedai aksesori kete area Setiawangsa. Saja usha usha barang. Masa tu gua lupa nak cucuk sen. Nasib baik stesen minyak Petronas dekat, Maybank ATM ada kat dalam. Kitorang jalan kaki jer ke stesen minyak tuh. Lepas cucuk, masa lalu depan kedai aksesori kete, si Joe tiba tiba tertendang satu wallet. Sen tak banyak. Ada la lebih kurang RM15 kot!!! Joe takut takut nak ambik, takut ada orang perhatikan. Sebenarnya gua sendiri pun serba salah rasanya. Nak ambik atau tak! Kalau gua tak ambik, orang lain yang akan ambik. Kalau orang lain ambik tapi bawak lari, tak best lak. Gua beranikan diri, ambik wallet tuh, belek belek sikit. Ternampak IC pemilik, ooo.... Cina rupanya. Malas nak pikir panjang... Gua tau area situ ada satu balai polis kecil. Kitorang pegi sana, Joe ngan Ery kat luar. Gua masuk dalam... Tengok ada sorang polis tengah main ngan anaknya.

Masing masing pandang memandang. Gua pandang polis tu dalam 10 saat tanpa cakap apa apa. Gua blank sebenarnya. Tak tau cak cakap apa. Polis tu pun pandang gua semacam jer.

"Err... Saya nak serahkan wallet ni. Saya jumpa kat depan kedai aksesori kete depan tu..." Gua kontrol buat buat muka tak bersalah.

"Oh... Ok! Ok! Terima kasih yer..." Polis tu terkejut dengan tindakan gua. Hehhe... Baru dia tau gua orang baik!

Gua terus blah. Tak buat apa apa report pun. Malas nak isi borang atau buat keterangan. Leceh. Kalau wallet tu selamat sampai ke tangan pemiliknya semula dan pemiliknya bertanya siapa yang jumpa, cukuplah sekadar mengatakan ada sorang hamba Allah yang kembalikan. Bukan dapat award pun... Ye tak? Lepas keluar dari balai polis tu, gua sempat bertanya kat Joe...

"Wei, macam mana ko boleh pegi tendang beg duit tuh hah?!!"

"Mana gua tau itu beg duit, gua ingatkan sampah apa... cam kain buruk jer! Nasib baik masa kena tendang tu, ada duit kertas terkeluar sikit. Kalau tak, gua pun tak perasan itu beg duit!!!"

"Hahaha..."

Mak aih, hina sungguh wallet tu... Buruk benor ker ghuponyo?

Casette Player
Malam semalam lepas hantar Ery balik, Li Selasih call gua. Mintak gua datang rumah dia. Ada hal katanya. Hampir pukul 11 malam gua sampai. Ooo.. dia nak bagi gua cassette player rupanya. Dulu benda tu kat dalam kete abang dia. Skang abang dia dah pakai CD Player, so cassette player dah tak guna. Ok gak tu, yang kat dalam kete gua dah rosak skit, so bolehla pasang yang tu lak. Tapi problemnya, sapa yang nak tolong pasangkan??? Gua bukannya reti bab bab elektrik elektronik nih. Aha... Mat Dien ada! Hehehe... siap ko Mat Dien....!

Anyway... Li, thanks to you coz lend me that stuff! I'll use it till I get a new one - CD Player, heh! Thanks again!
[Vagrant - Kerana Takdir]