<<BACK | GESBUK?

14.7.03

Isnin, 14 Julai 03 - Hari ni gua datang keje naik kete beb! Hehee... seronok! Tapi masa nak datang opis gua terpaksa meredah jamm. Alih alih sampai opis lewat. Cuak gak, tapi kontrol la... Buat buat tak rasa apa, huh!

Petang sabtu kelmarin gua pegi kedai aksesori kete. Terbang gak RM200. Pasang skirt ngan lips kete gua. Lepas tu taruk perfume, antenna radio [fake]. Balik rumah dalam kul 6 lebih kot! Lepas hantar Joe dulu. Gua ingatkan malam tu gua keseorangan kat rumah. Zam ngan Syana balik Semenyih. Nasib baik petang tu ngam ngam gua baru parking kete, ada orang jerit kat gua dari dalam kete.

"Hoi!!!"

"Alamak, sapa plak yang main hoi hoi ni, kurang asam..." cakap dalam hati jer.

Laa... Isma rupanya. Siap bawak geng tu... Dia datang 2 buah kete. Ceh, kalau setakat datang nak tayang sport rim baru baik takyah, hahaha... Pasalnya, kete gua awal awal beli dah ada sport rim, so gua tak heran la.

"Wah, lama tak jumpa ko, makin berisi. Mesti hati senang ni..."

"Aku datang singgah je ni, sebenarnya member aku 2 orang nak pegi Low Yat, nak beli komputer."

Sembang lebih kurang. Gua ajak diorang masuk dalam rumah dulu. Banyak cerita lak bila jumpa Isma ni. Orang belajar kat UPSI katakan. Dalam kul 8.30 malam diorang blah. Nak balik Tanjung Malim malam tu jugak. Tu la, datang tak bawak baju spare. Kalau tak, bole la lepak umah gua dulu semalaman.
[Liza Hanim & Zul 2By2 - Kau Tetap Di Hati]

Gig - Scream For Peace / Teratak Dangdut
Ahad, hari minggu yang sungguh bermakna sekali. 2 program besar dalam satu hari. Acara gig berlangsung dari pukul 2.30 petang hingga 7.30 malam bertempat di Teratak Dangdut Hotel City Villa. RM15 per entry. Dapat 1 botol air mineral, bagus!!! Antara band yang hadir... Break The Silence, BlindTribe, Sputum, Koffin Kanser, The Chosen & Pickcell. Gua pegi sana ngan si Pendi. Gua sampai lambat, dalam kul 4.30 petang. Hampeh, gua dah terlepas satu band, Break The Silence. Masa gua masuk, BlindTribe tengah beraksi. Ok la.. Masih ada 5 band lagi. Dengan custom hitam, gua rasa bersemangat habis. Pendi pun sama gak, serba hitam. Heheheh...

Sebenarnya gua tak minat sangat ngan BlindTribe, pasal gua taknah dengar lagu diorang. Tapi bila tengok diorang beraksi, rasa ok lak. Macam best... Ahh, bole lah... Kemudian band Sputum menyusul. Pergh... Inilah salah satu band yang paling hebat hari ni. Walaupun gua tak pernah dengar lagu diorang, lagu lagu yang dimainkan masa gig ini memang klass! Gua lupa berape lagu yang dimainkan, tapi boleh dikatakan semua lagu memang best. Permainan yang penuh skill. Solo tak ingat nyer! Biasaklah. band dari Sarawak mana ada yang tak best. cakap jer datang dari Sarawak, mesti terer habis!! Satu lagu instrumental dimainkan. Dari awal sampai habis lagu, semua solo. Cukup puas hati. Er... vocalist dia nampak relaks jer, pasal lagu banyak solo, lirik lak kurang! Gua perasan semua crowd yang hadir bertepuk tangan bila tengok gitarist Sputum main.

The next band, Koffin Kanser. Band yang tidak asing lagi di kalangan peminat hardcore dan rapcore. Newage pun boleh gak, ala ala Sepultura & Soulfly. Band ni tak perlu diperkatakan lagi kehebatan diorang. Orang lama beb! Gua rasa permainan diorang sama cam sebelom ni gak. Cuma, satu kelainan yang baru dipertonjolkan, main raggae dalam versi metal. Lagu Stand Up Stand Up nyanyian Bob Marley di'besi'kan. Boleh tahan gak macam ni, satu pembaharuan dalam arena muzik ug. Yang gua dok perhatikan, Konfin Kanser selalu tukar gitarist masa main. Apa, tak boleh ke kalau dua dua main serentak? Atau memang setiap orang tu tahu main lagu lain lain. Maksud gua, lagu ni boleh, lagu tu takleh, so biar org lain mainla... Agaknya! Kalau tak silap gua, ada dua lagu dinyanyikan oleh penyanyi jemputan, iaitu vocalist BlinTribe. [Satu geng ni...!] Main bass pun orang yang sama gak. Ahh.. standardlah tuh!!!

Yeahh... band yang dinanti nanti kan oleh semua termasuk gua sekali lah, The Chosen. Sebuah band yang gua berani katakan lain dari yang lain. Mengapa? Sebab vocalistnya pelakon. Siapa tak kenal Aman Graseka? Pelakon drama tuh... Satu lagi pasal diorang main ala ala Speed Metal. Suara macam Donald Duck, hehehe... Tapi boleh tahan la... Kire gua boleh kasi 3 setengah bintang daripada 5 bintang. Apa yang menariknya bila The Chosen beraksi... Keyboardist diorang la... Keyboard keliling pinggang. Main siap bole headbang lagi tuh... Canggih...canggih...! Peh!!! Main ala ala Children Of Bodom. Ada satu part dia solo keyboard. Hulamak, meleleh wa cakap lu... Sebijik macam solo pakai gitar. Sound pun macam dok dalam gereja. Hahahaah!!! Siap angkat keyboard kat crowd nak tunjuk dia tengah solo, ceh! Mentang mentang terer, takpee....! Diorang main 3 lagu kalau tak silap gua, Pray & Obey, Sakaratulmaut dan satu lagi apa ntah, lupa la! Yang bestnya, semua lagu diorang best. Solo yang melodik dan seakan akan pilu, membuat hati terasa seperti sedih yang melampau lampau. Hah, macam mana tuh??? Gitarist dia ok gak, solo pakai gigi. Hehehe! Siap tunggang terbalik lagi kat atas stage tu. Ada satu part, lagu Pray & Obey kalau tak silap gua. Masa gitarist tengah solo, masa tu lagu dah nak habis. Ada sorang mamat naik atas pentas sambil melutut dan mengangkat kedua dua belah tangan menadah langit macam mengharapkan sesuatu. Layan habislah tu kononnya. Tapi memang kelakar, dia siap bole buat buat tengah solo gitar ikut gitarist The Chosen tengah main. Padahal takde gitar pun kat tangan, tapi muka adoi... Penuh perasaan. Tapi memang gua tak nafikan solo yang sungguh menyentuh perasaan, gua sendiri pun terasa pilu gak. [Tetiba terkenangkan awek lama, heh!] Boleh dikatakan band The Chosen hebat lah!

The last band, Pickcell. Yang ni pun gua taknah dengar gak. Nama tu macam dah famous, tapi lagu tak nak dengar lak. Petang tu gua berpeluang menyaksikan permainan diorang. OO... macam ni diorang main. Ingatkan apa yang pelik sangat!!! Pickcell main ala ala Slipknot kalau tak silap gua. Tengok pada dressing diorang... lepas tu lagu pun ada efek pakai Notebook [Brand apa wei???]. Canggih...! Band ni ada dua vocalist. Sorang nyanyi macam Grindcore, sorang lagi ala ala Linkin Park. Boleh tahan jugak lah. Bassist ngan Effect Controller conteng muka, hitam!!! Mana dapat arang? Atau pakai water colour kot! Heh! Gitarist diorang main ada gaya. Macam orang tak tentu arah! Yang peliknya, pakai seluar pendek, baju kemeja putih siap ngan tali leher. Pakai cap, lepas tu pakai alat penapis gas beracun kat muka. Hebat tak? Macam orang gila... Betul la tuh, macam Slipknot. Bukan nak cakap diorang gila. Identiti tu hah yang macam orang gila. Yang menyedihkan, masa gua pandang belakang, dah tak ramai crowd. Kenapa? Adakah Pickcell main tak best? Atau diorang main bukan aliran Black atau Death Metal, menyebabkab kebanyakan mat mat Black keluar club. Melepak kat luar atau balik awal, heh! Ahh, lantaklah. Gua tak nak ambik tau sangat. Lepas Pickcell habis main, gua tak tunggu lama, terus keluar... Lapar beb. Pekena nasik goreng kampung ngan teh ais, gua blah! Pendi pun blah gak. Gua tak bole lama lama, masih ada satu acara untuk dihadiri. Penting! Lepas tukar dressing dalam kete, gua terus memecut ke News Karaoke, kat Plaza Yow Chuan, Ampang Park. [M. Nasir - Kias Fansuri]

Besday Datuk Zainal, Abang Sham & Abang Halim...
Janji kat News pukul 8 malam. Gua sampai awal, dalam 8.10. Gua call abang Sham ngan Mai, tak sampai lagi. Maknanya gua orang terawal. Oklah, boleh belasah 2-3 lagu awal awal, heheh! Tapi gua bengang, lepas parking kete, gua masuk dalam plaza. Carik punya carik tapi tak jumpa. Gua sesat! Konfius! Last last keluar balik lepas tu ikut jalan biasa, jumpa lif. Terus ke tingkat 3, dan... tap tap tap! Bunyi tapak kasut...

"Err... Reservation room under Maizatul, pls" tanya kat kaunter.

"Encik ada bawak reservation slip tak?" awek kaunter tu tanya.

"Err... takde. Benda tu diorang yang pegang" Gua jawab balik.

"Ok, you follow brader tuh" ditunjuknya kat sorang mamat India.

Lepas masuk VIP Room No. 2, gua layan lagu sorang sorang beb. Masa ni la nak layan puas puas. Nanti kalau semua dah datang susah gak, nak tunggu turn berjanggut la jawabnya. Gua sempat pekena 3 lagu jer, lepas tu ramai yang sampai. Gua bagi can kat orang lain la pulak. Lepas sorang, sorang plak menunjukkan skill nyanyi masing masing. Gua biasakla, kalau setakat Siti Nurhaliza tuh, kacang jer. Hahahaha! Tak banyak lagu yang gua nyanyi. Kalau tak silap gua, antara lagu yang sempat Hijau & Kita Serupa- Zainal Abidin, Tersiksa Lagi Batinku - Exists, Layu Di Hujung Mekar - Rio, Kau Tetap Di Hati - duet Liza Hanim ngan Zul 2By2. Lepas tu tunggu punya tunggu turn, tak sampai sampai. Hangin satu badan. Sampai la nak balik, turn gua tak sampai lagi. Hampeh! Lepas ni malas lah nak join ngan "otai", asyik diorang jer... Oh ya, jangan terkejut lak gua nyanyi lagu jiwang nih... Gua dengar semua lagu. Bukan setakat ug jer, mainstream pun layan gak. Dah kat karaoke tu takde lagu metal, nak buat macam mana... layan jiwang la jawabnya. XPDC? Joe yang layan, hahaha...

Kesimpulannya, jadual hari Ahad yang ni memang padat. Balik rumah dekat pukul 2 pagi. Tapi sebelom terlupa, moral kali ini... Jangan masuk karaoke ramai sangat. Paham paham je la... Huh!
[Q-face - Izinkanlah]